torsdag 15 mars 2012

En kärlekssaga utöver det vanliga

Det var en blåsig höstkväll. Trädkronorna vajade från sida till sida av den brusande vinden. Jag hade precis kommit hem till min kompis, glad och förväntansfull inför den kommande kvällen som vi skulle spendera i tv soffan för att se Twilight-filmerna i tur och ordning. När klockan började närma sig åtta så slog vi oss ner i soffan och satte på filmen. Ett naturscenario rullade igång, filmen började och jag var såld.

Bella Swan flyttar till den lilla staden Forks i delstaten Washington som ligger under ett konstant regntäcke. Bella har inga höga förväntningar om sitt nya liv i den lilla staden, tills att hon träffar den mystiske Edward Cullen. Det Bella inte vet är att hela hennes liv kommer att förändras mot en farlig destination. Edward har länge behållit sin identitet som vampyr hemlig, men sedan hans första möte med Bella hänger hemligheten på en skör tråd.

Det hela börjar redan första dagen i skolan. Bella blir mycket obekväm när all uppmärksamhet vänds mot henne. När hon kommer in i NO-salen blir hon tilldelad sina böcker och en labbpartner, vilket är den hänförande Edward Cullen. Deras första möte blir ett känsloladdat och spänt ögonblick som man helst skulle vilja undvika. Men trots deras dåliga start så dras de till varandra och en förvirrad tonårskärlek startas.

Bella börjar märka att Edward inte är som alla andra, och när han räddar henne från en bilolycka som kunde ha resulterat i död så drar Bella slutsatsen att Edward inte är något från denna värld. Efter att ha sökt på Internet och läst i böcker om mystiska väsen så kommer hon fram till vad han är, en vampyr. Trots Edwards varningar om att inte vara i hans umgänge så kan Bella inte låta bli, hon känner sig fulländad vid hans sida.

När hemligheten är avslöjad så dras Bella in i ett farligt äventyr med blodtörstiga vampyrer, varulvar och hennes liv kommer aldrig att bli som förr.

Filmen Twilight som är baserad på Stefanie Meyers succéroman Om jag kunde drömma. Meyer har skrivit fyra böcker varav fyra har släppts som filmer, den sista är dock i två delar och den sista delen släpps i höst. Filmen sägs vara en modern motsvarighet till Romeo och Julia. I huvudrollerna har vi Kristen Stewart (Bella), Robert Pattinson (Edward) och Taylor Lautner (Jacob).

Jag förälskade mig i filmen redan första gången jag såg den. Allt var så uttrycksfullt och levande. Det var mycket vackra naturscener ute i de förtrollande djupa skogarna och de flesta scener utspelar sig på olika ställen i Forks. Filmen i helhet uttrycker en mystisk, vacker och sagolik känsla. Jag njöt av varje sekund som filmen hade att erbjuda, den berörde mig på ett sätt som jag inte hade förväntat mig och det kändes som om man själv var en del utav filmen. Det är en vacker och rörande kärlekshistoria som handlar om att två hjärtan från olika världar förenas. Bandet mellan Edward och Bella är oförstörbart och det man får se genom de olika filmerna bevisar att de inte kan överleva utan varandra. Från min synvinkel så fanns det inget negativt med filmen utan den var helt enkelt fulländad.

Jag ger filmen 5/5 stjärnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar