torsdag 15 mars 2012

Recension om den fantastiska boken Hungerspelen

Mina vänner hade länge tjatat på mig om att jag bara var tvungen att läsa boken, jag hade skjutit fram det om och om igen, men nu var jag på väg upp till fjällen och jag hade all tid i världen så jag bestämde mig för att jag skulle börja läsa på boken, och det är jag väldigt glad för. Boken satt fastklistrad i mina händer under de närmaste dagarna, och visade sig vara den bästa boken jag någonsin läst.

Hungerspelen, årets största händelse, ska utse sina tjugofyra deltagare för det sjuttiofjärde året i rad. Tolv distrikt, två barn från varje, ska tävla om att få behålla sina liv i de terroriserande Hungerspelen. Katniss, tjejen från distrikt tolv, offrar sig själv för att låta sin syster gå fri. Tillsammans med distrikt tolvs andra spelare Peeta så åker hon till huvudstaden för att förberedas inför att gå ut på arenan. De har sett Hungerspelen på tv flera år innan, men vet fortfarande inte vad de ska förvänta sig, arenan kan bestå av allt från öken till ett vinterlandskap, det enda de kan vara säkra på är att bara en av tjugofyra deltagare kommer överleva inne i arenan. Det kan bara finnas en segrare.

Under förberedelserna inför spelen berättar Peeta att han i många år varit förälskad i Katniss. Är det sant, eller är det bara en strategi att vinna tävlingen? Vem kan man lita på och vem är en förrädare? Katniss är bestämd för att hon ska vinna, men vinnaren är den som lyckas döda sina motståndare och undvika alla faror som finns inne i arenan. Allt direktsänds dygnet runt så att hela Panem han följa spelet från sina tv-apparater.

Boken som är skriven av Suzanne Collins är helt häpnadsväckande, den utspelar sig i framtiden efter den stora miljökatastrofen. Landet Panem är indelat i tolv distrikt och det är väldigt fattigt och nästan alla hålls på svältgränsen under medeltida förhållande, alla förutom de som bor i den priviligerade huvudstaden där härskarna lever i högteknologiskt lyx. Hungerspelen är menat att roa befolkningen men också att sätta skräck i dem och tvinga dem till lydnad.

Boken speglar en förfärlig diktatur där huvudstaden bestämmer alla regler och tvingar resten av landet att följa dem strängt.

Jag tycker att boken var oerhört bra. Redan efter första kapitlet så var jag helt fast, jag ville inte lägga ifrån mig boken. Boken var väldigt spännande och full av oväntade vändningar. Boken är en laddad framtidsroman om liv och död, men handlar också om vår tids television som egentligen bara handlar om en sak – tittarsiffror. Jag tyckte i alla fall om boken i högsta grad, så därför ger jag den fem utav fem stjärnor!