torsdag 1 mars 2012


Thierry "Titi" Henry lånades tillbaks till sin älskade klubb Arsenal FC. Han spelade 4 matcher och gjorde 2 mål. Första i en cupmatch mot Leeds som var avgörande i 1-0 segern för Arsenal, och det andra i sin sista Premier League mot Sunderland där han gjorde 2-1 till Arsenal på stopptid.

Thierry Daniel Henry är en fransk fotbollsspelare, född den 17 augusti 1977 i Frankrikes huvudstad Paris. Thierry Henry som även kallas "Titi" spelade 123 matcher för det franska landslaget mellan 1997 och 2010. Han gjorde 51 mål i och är därmed bästa målskytten i landslagets historia. Arsenals tränare Arsene Wenger som tränade AS Monaco 1993 värvade Henry till klubben. 1998 såldes han till Juventus i Italien, men efter ett halvår valde han att flytta till Arsenal som då tränades av just Wenger.

Den 18 oktober 2005 passerade han Ian Wright som Arsenals bästa målskytt genom tiderna då han gjorde sitt 185 och 186 mål i en Champions League-match mot Sparta Prag. Den sista matchen någonsin som spelades på Arsenals dåvarande hemmaarena Highbury var året 2006 den 7 maj då Arsenal spelade mot Wigan gjorde Henry hattrick! I juni 2007 skrev Henry på ett fyraårskontrakt med den Spanska klubben FC Barcelona. Hans första säsong i Spanien vann han skytteligan och gjorde näst flest assist. Säsongen efter det vann Barcelona ligan, Spanska cupen och Champions League, mycket tack vare Henry. 2010 värvades han till MLS-klubben New York Red Bulls. Första matchen i Red Bulls var en träningsmatch mot förra rivalen Tottenham, som Henry gjorde ett mål i.

Den 10 december 2011 lyftes en staty av Henry utanför Arsenals nuvarande hemmaarena Emirates stadium för att hedra legendaren. Den 30 december 2011 lånades Henry tillbaks till Arsenal på ett 2 månader långt lån. Den 9 januari 2012 hoppade han in i andra halvlek i FA-cup matchen mot Leeds och gjorde matchens enda mål. Det andra gjorde han i matchen mot Sunderland.

Jag har länge velat träffa honom och nu fick jag chansen efter matchen mot Sunderland när han kom ut ur omklädningsrummet.

-Hur känns det att komma tillbaka till klubben och göra 2 så viktiga mål?

-Det känns grymt härligt!

-Vad har varit det bästa minnet sen du kom tillbaka?

-Att få träffa spelarna, klubbledningen och såklart Wenger.

-Var det som du hade förväntat dig att komma tillbaka?

-Både ja och nej, jag hade inte förväntat mig så mycket hyllningar som fansen gav mig, men jag visste att jag var välkommen.

-Vad har varit det roligaste du har varit med om sen du kom tillbaka?

-Att spela, och självklart var det ju roligt att göra mål.

-Du ska tillbaka till New York nu, vad tycker du om det?

-Jag har inte längtat precis, men det blir kul att komma tillbaka till USA. Men om Arsenal vill ha tillbaka mig hit nån gång kommer jag gärna igen!

Henry är en av mina favoriter inom fotbollsvärlden, och är en riktigt bra fotbollsspelare, ingen kan säga något annat. Han var trevlig och rolig att prata med under intervjun.

Blidtext: Henry och van Persie firar Henrys sena vinstmål mot Sunderland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar