torsdag 5 april 2012

Gratis Wi-Fi i skolorna

I de flesta skolorna i Sverige så har eleverna tillgång till skolans nätverkkod, så här är det dock inte på alla skolor, och Linnéaskolan är en utav dessa få skolor.

Varje klass på Linnéaskolan har dock tillgång till ett antal datorer var. Datorerna är hyfsat kassa och det finns inte så många utav dem. Om man vill söka information om något så måste man ta en dator för att söka, eftersom man inte fått någon wifi-kod av använda på telefonen. Lärarna är väldigt stränga med att koden inte får komma ut till elever, men på något sätt har den lyckats göra det. Alla elever har i och för sig inte koden, men de som har den har väldigt bra användning av den när det gäller att söka väldigt viktig information till skolarbeten.

Givetvis kan det kännas dumt för de som har koden, då de inte har tillåtelse att använda den, men jag tycker ändå att det har funkat väldigt bra, då Internet för det mesta fortfarande funkar väldigt bra, även fast fler människor är uppkopplade på nätverket.

Jag tycker att lärarna borde ge eleverna sitt godkännande om att det använder nätverket på sina telefoner och ge ut koden till alla. Det som lärarna är oroliga över är nog att nätverket kommer användas till fel saker, så som att surfa på sociala medier, men dessa sidor går ju att blocka om man vill det.

Som sagt så tycker jag att det är fel av alla som använder koden att göra det utan tillåtelse från lärarna, men jag tycker också att det är konstigt av lärarna att inte ge dem tillåtelse. Jag tycker i alla fall att lärarna skulle kunna ge det en testomgång och se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar