torsdag 5 april 2012

Läxor, mycket eller lite?

Har du någonsin haft den där känslan när du kommer hem från skolan och bara vill slappa och ta det lugnt? Men så plötsligt kommer du på att du har läxor. Jag tycker att man ska sänka antalet läxor så att man kan få mer fritid efter skolan och att man kan plugga på viktiga prov enklare. Fast visst är läxor bra t.ex. om man ska lära sig ett språk så är det bra att plugga glosor men att minska läxor i andra ämnen som t.ex. matematik. Plus att om man sänker antalet läxor så behöver lärarna inte rätta lika mycket så då får de mer tid till annat. Fast om någon ligger efter i ett ämne så kan man ge lite extra läxor till den personen. Så jag tycker att om man sänker läxorna blir det bättre för både lärare och elever.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig när det gäller det där att man kommer hem och måste plugga, även fast man verkligen inte känner för det.

    Dock så tror jag att om vi hade mindre läxor så skulle vi behöva göra mycket mer skolarbete i skolan... vilket antagligen skulle leda till längre skoldagar. Och om du frågar mig så har jag hellre lite mer läxor än längre skoldagar.

    För sanningen är ju den att man kan ju inte bara kan ta bort alla läxor för då kommer det ju sluta med att vi blir väldigt osmarta.

    Det är ju snällt att du tänker på lärarna, då du säger att det skulle få mindre att rätta... men det är ju faktiskt deras jobb så jag tror nog att de klarar sig :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig!
    Man borde satsa på att få gjort allt övrigt arbete i skolan så att man sedan kan göra sådant som får en att slappna av. En tuff dag i skolan skall ju inte belönas med mer skola. Jag tror att det vore bättre för eleverna då dom kan få mer fritid och röra på sig vilket stimulerar hjärnan och forskning visar att ungdomar som är aktiva oftast visar goda resultat i klassrummet!!

    SvaraRadera